Tommy (1)

 

11 misvatting over het album ‘Tommy’ van The Who.

 

  1. ‘Tommy’ is de eerste Rockopera
    Dat is niet helemaal waar. ‘S.F. Sorrow’ van The Pretty Things was een jaar eerder, namelijk in 1968. Ook ‘Hair’ en ‘A Teenage Opera’ waren eerder, alleen zijn dat meer Rockmusicals dan Rockopera’s. Pete Townshend zelf maakte in 1965 al een mini-rockopera getiteld ‘A quick one’. Erkend als eerste echte Rockopera is ‘The Story Of Simon Simopath’ van de Britse band Nirvana, uit 1967.
  2. ‘Tommy’ is geheel door Pete Townshend gecomponeerd
    Dat klopt voor ongeveer 90%. Hij schreef zowel de teksten als de muziek, voor het grootste gedeelte. Niet van zijn hand waren de mindere nummers: ‘Eyesight to the blind (The Hawker)’, die was was Sonny Boy Williamson II (1951). ‘Cousin Kevin’ en ‘Fiddle About’ waren van Who-bassist John Entwistle (1969) en ‘Tommy’s holiday camp’ was van Who-drummer wijlen Keith Moon (1969).
  3.  ‘See me, feel me’ is een nummer afkomstig van het album ‘Tommy’
    Dat klopt feitelijk niet omdat er geen nummer op het album ‘Tommy’ voorkomt met de titel ‘See me, feel me’. Wel komen er fragmenten ‘See me, feel me’ voor in diverse nummers op het album, zowel instrumentaal als vocaal, o.a. in ‘Overture’, ‘Christmas’, ‘Go to the Mirror!’, en ‘We’re not gonna take it. ‘See me, feel me’ bestaat als titel wel en is zelfs als single uitgebracht. Het bestaat uit het tweede en derde gedeelte van het album’s slotstuk ‘We’re not gonna take it’: ‘See me, feel me’ en ‘Listening to you’. Het werd in de USA een grote hit maar in het Verenigd Koninkrijk juist niet. Daar was ‘Go to the mirror!’ al een hit geweest met de nodige ‘See me, feel me’ fragmenten.
  4. ‘Pinball wizard’ is de basis van het album ‘Tommy’
    Ook niet juist. Het idee dat Tommy een geweldige flipperkastspeler is kwam pas gaande weg en is eigenlijk een bijkomstigheid in het verhaal. Ook muzikaal gezien zijn de ‘Pinball wizard’-elementen ondergeschikt aan die van ‘See me, feel me’ en ‘Underture’. Als er een nummer aan de basis lag van het hele concept dan is het ‘Amazing Journey’, daar begon het allemaal mee. Wel is ‘Pinball wizard’ de eerste en grootste hit van het album, en misschien wel de bekendste. Ook zou ‘Tommy’ heel anders ervaren worden zonder het catchy rocknummer dat ‘Pinball wizard’ gewoon is. Het maakt ‘Tommy’ wat ruiger en minder spiritueel.
  5. ‘Overture’ is een instrumentaal nummer
    Voor het grootste gedeelte is ‘Overture’ inderdaad instrumentaal. Echter (althans op de re-issue van 1996) zingt Pete Townshend na 4 minuten: ‘Captain Walker didn’t come home, his unborn child would never know him. Believe him missing with a number of men. Don’t expect to see him again’. Niet veel tekst voor een nummer van bijna 5 en halve minuut maar wel te veel om het instrumentaal te kunnen noemen.
  6. Captain Walker diende in de eerste wereldoorlog
    Waarschijnlijk wel maar dat wordt nergens expliciet gezongen. In dat opzicht heeft ‘Overture’ juist te weinig tekst.
  7. Captain Walker pleegde moord
    Waarschijnlijk wel maar ook dat wordt nergens expliciet gezongen. We moeten het doen met de lyrics van ‘1921’. Captain Walker tegen de minnaar van zijn vrouw: ‘It could be good for me and her, but you and her – no never!’. Tommy’s moeder even later: ‘What about the boy? He saw it all’. Ouder s tegen Tommy: ‘You didn’t hear it, you didn’t see it …’. Op basis van de tekst zou het ook minder erg hebben kunnen zijn dan moord. Om het zeker te weten moet je de film bekijken.
  8. ‘Christmas’ een kerstlied
    In het hele lied komt het woord ‘Christmas’ maar 1 keer voor. Het gaat er om dat Tommy geen besef heeft van het kerstfeest. Maar om het nu een kerstlied te noemen, nou nee. Het heeft geen kerstsfeer, het wordt nooit speciaal rond kerstmis gedraaid en er zijn geen kerstverzamelalbums bekend met dit nummer. Het is waarschijnlijk het enige nummer met Christmas in de titel dat geen kerstlied is.
  9. In de tijd dat ‘Tommy’ zich afspeelde waren er nog geen flipperkasten
    Die waren er wel degelijk, alleen zagen ze er heel anders uit. Flipperkasten waren er al in de 19e eeuw. In de tijd dat Tommy leerde flipperen, zeg maar de jaren 20 van de vorige eeuw hadden de flipperkasten nog geen flippers maar al wel een metalen veer.
  10. Tommy is doof, dom en blind (deaf, dum and blind boy)
    Hij was niet blind, niet dom en niet doof ook niet doofstom. Hij was wel stom in de zin dat hij nooit praatte. In ‘Go to the mirror!’ zegt de dokter: ‘his eyes react to light, …, he hears but cannot answer to your call, …, his eyes can see, his ears can hear, his lips speak’.
  11. Tommy is autistisch
    Dat staat nergens expliciet of impliciet in de tekst. Ook wordt dit niet door de dokter in ‘Go to the mirror!’ gesuggereerd. Vanwege het feit dat Tommy niet praatte kun je wel zeggen dat hij in zichzelf gekeerd is, maar dat maakt hem nog geen autist. Autisten blinken vaak uit in iets of hebben ze een bepaalde gave, alleen goed kunnen flipperen ligt niet zo voor de hand bij autisme. Het consequent zwijgen van Tommy is gekomen tijdens een traumatische gebeurtenis. Daarvóór kon Tommy wel praten. Autisme krijg je niet van het een op andere moment. Misschien heeft Tommy wel een bepaalde vorm van autisme, maar zeker geen klassieke vorm. Laten we zeggen dat Tommy PDD NOS had. Het is dat ze dat in de jaren 20 van de vorige eeuw nog niet kenden anders had Tommy zeker een rugzakje verdiend!

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *