Saxofoon
De Saxofoon
Toen mijn nichtje Laura in 2013, toen 16 jaar, slaagde voor haar examen op de middelbare school, kreeg zij van mijn vader zijn eigen saxofoon als examencadeau. Dat had ze nooit verwacht. Ze was er zo blij mee en trots op dat het haar ontroerde. Ze is er heel zuinig op en gebruikt hem alleen bij speciale gelegenheden, omdat het een heel mooi exemplaar is.
Vanwege haar passie met de saxofoon en natuurlijk ook het spelen er op, heb ik haar een hele serie tips toegestuurd met allemaal mooie saxofoonliedjes, al dan niet uit de Jaderlandlijst. En later nog een paar meer. Op enig moment is bij het idee ontstaan om een Top 100 met de mooiste Saxofoonliedjes te maken. Erg leuk om te doen, het is weer eens wat anders.
En wanneer je zo gefocust bent op saxofoons, dan ga je vanzelf vinden dat het een bijzonder instrument is en bovenal dat liedjes met saxofoons bijzonder zijn. En in zekere zin is dat ook zo. Liedjes met saxofoons zijn in de minderheid. Gitaren, percussie, drums en zang hebben bijna alle liedjes wel, maar saxofoons niet. Maar dan zouden liedjes met klarinet, mondharmonica, ukelele etcetera ook bijzonder. Dat is misschien ook wel zo, maar de saxofoon heeft in vergelijking met allerlei andere instrumenten zo’n mooie warme sound. En het past bij zoveel verschillende soorten muziek, niet alleen jazz of soul, maar ook bij blues, rock, disco, pop, ja zelfs bij folk of country, en natuurlijk bij ska.
De mooiste saxofoonliedjes zijn voor mijn part niet de nummers waarin de sax de hoofdrol heeft overgenomen van het gezang, zoals bijvoorbeeld bij Candy Dulfer of André Mos (wie kent hem nog). Je mist dan iets. Nee de saxofoon komt het best tot zijn recht in een uitbundige solo, zoals in Jungleland, eventueel zelfs na de gitaarsolo, zoals in Year Of The Cat. Ook bijzonder is het gebruik van de saxofoon in Roll On. De saxofonist begint halverwege het nummer te spelen en Kid Rock en zijn achtergrond zangeressen blijven gewoon doorzingen dwars zijn noten heen. Niks solo, gewoon met zijn allen dwars door elkaar heen, heerlijk.
Er zijn mensen die verfoeien de muziek uit dejaren tachtig, maar is het iemand wel eens opgevallen hoe hot de saxofoon was in dat decennium. Dat heeft de als gitarist begonnen saxofonist Steve Norman van Spandau Ballet heel goed aangevoeld.
En dan David Sanborn. Volgens mij de beste saxofonist aller tijden, voor zover ik er verstand van heb. Zijn soloplaten zijn best okay. Maar hij komt toch het best tot zijn recht met zijn solo’s wanneer hij wordt ingehuurd. Natuurlijk bij het meesterwerk The Pros And Cons Of Hitchhiking van Roger Waters, maar wie wist dat hij hij ook meetoeterde op ? Fragezeichen van Nena (ook jaren 80)? En op Young Americans, All The Young Dudes en nog veel meer. Maar het meest bijzonder is zijn solo op Go Fishing, zie het betreffende commentaar.
Bekijk de Jaderland Saxofoon Top 100 versie 1