Africa Speaks
Het Album van de Week van week 25-2019:
Africa Speaks – Santana
#2.3 | #1.2 | Album – Artiest | aantal tracks | tijd | Land | Jaar | Genre | Producer |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
– | – | Africa Speaks – Santana | 11 | 64.25 | USA | 2019 | Latin Rock | Rick Rubin |
Het zoveelste album van de Amerikaanse band Santana onder leiding van de van oorsprong Mexicaanse gitaarvirtuoos Carlos Santana. Best wel productief die Santana, want het is eigenlijk hun 2e album dit jaar, alleen die 1e was een EP: ‘In Search Of Mona Lisa’. Zijn vorige volwaardige album was van 2016: ‘Santana IV’, waarmee ze dit jaar ook al eens in de Jaderlandse Top 40 stonden, namelijk met ‘Leave Me Alone’.
Maar nu tapt Santana uit een iets ander vaatje. Ze gaan op de Afrikaanse toer. Daarvoor hebben ze de Spaanse zangeres Buika uitgenodigd, die haar karakteristieke stemgeluid meebrengt. Buika is behalve haar artiestennaam ook de achternaam van haar moeder. Haar voornaam is gewoon MarÃa en dat kun je natuurlijk niet als artiestennaam gebruiken want de helft van alle Spaanse vrouwen heet MarÃa. En de helft van de Spaans mannen trouwens ook. Maar wat heeft Buika nou met Afrika te maken? Welnu, ze is zelfs in Spanje geboren, Palma de Mallorca, maar haar vader komt van Equatoriaal Guinea en dat is toch echt Afrika. En haar stem, een wat rouw stemgeluid, dat hoor je niet vaak in het Spaans. Als je het niet weet en je hoort het dan denk je jeee wat is dit. Je hoort niet eens of het een man of een vrouw is, maar het is echt een vrouwenstem, een Afrikaanse vrouwenstem. Zo hoor je dat niet vaak, zeker niet bij Spaanstalige Rockmuziek.
Maar ze zingt net zo makkelijk in het Engels. Of een andere taal maar die kan ik niet verstaan, misschien een Afrikaanse taal. Behalve Buika zingt er nog een andere donkere zangeres mee en dat is Laura Mvula. En zij komt ook niet uit Afrika maar uit Birmingham (die Engeland, niet die in Alabama). Ze hadden net zo goed Erykah Badu kunnen inhuren, komt ook niet uit Afrika. Of Sade Adu, die dan weer wel, tenminste oorspronkelijk.
Het album begint met een statement dat de ultieme ontvangenis in Afrika lag: Afrika is de bakermat van het leven, ‘The Cradle Of Life’. Een mooi begin om even aan te geven dat onze beschaving er niet was geweest als er heel vroeger in Afrika het wonder van het ontstaan van het leven niet had plaatsgevonden. We mogen wel een beetje respect hebben voor Afrika.
Afrika krijgt het woord op dit album ‘Africa Speaks’, maar spreken hoor ik ze niet. Zingen gelukkig wel. Maar wat ze precies zingen, sorry ik verdiep me niet in teksten. Afrikaanse klanken hoor je ook. Eigenlijk hoor je van alles. Blues, Latin Rock, Rumba’s, Funk, zelfs Jazz-achtige invloeden. Het is een hele leuke mix van al deze stijlen uit tenminste 4 continenten: Europa, Noord-Amerika, Latijns-Amerika en Afrika natuurlijk. En het is een mooie timing. De zomer is begonnen en dan komen deze warme exotische klanken je tegemoet.
Is het ook een goed album? Ja artistiek gezien vast wel. Een hele rits vakkundige artiesten ingehuurd om in 10 dagen bijna 50 nummers op te nemen. Alleen denk ik, had er wat minder gedaan en hier en daar wat meer aandacht aan besteed. Kwaliteit gaat boven kwantiteit. Wat doe je met die 37 liedjes die er niet op staan?
Nee hoog in mijn Jaderlandse Album Top 500 zie ik ze niet eindigen. Maar 1 nummer springt er echt bovenuit, en dat is ‘Yo Me Lo Merezco’, dat deze week binnenkomt in de Jaderlandse Top 40. Daar is Buika op haar best, het is ook het ruigste nummer van het hele album. En Buika zingt hierop ook extra ruig. Het is een zelden gehoorde combinatie: Zo’n ruig zingende Afrikaanse vrouwenstem in vloeiend Spaans een rustig maar ruig bluesrock nummer zingen, dat vervolgens overgaat in een wat sneller Latin dance ritme, en dan met de gitaarimprovisatie van Carlos Santana.
En dat nummer zie ik dan weer wel hoog komen in de Jaderlandse Top 40. Buika verdient het.
(Voor de niet Spaans sprekenden zal ik het even uitleggen anders lijkt het zo’n raar einde: Buika zingt ‘Yo Me Lo Merezco’ en dat betekent ‘Ik verdien het’; het is maar dat u het weet)