Gedeeltelijke Cover
Dit zijn de gevallen die rieken naar plagiaat of er wordt een fragment uit een ander lied in verwerkt. Bijvoorbeeld:
# | Cover | origineel | componist | commentaar |
2 | Stairway To Heaven – Led Zeppelin (1971) | Taurus – Spirit (1968) | Raymond California | Betreft alleen het intro van Stairway to Heaven. De gelijkenis is er wel maar je moet  wel goed luisteren. Page & Plant staan gewoon als officiële auteurs genoteerd. |
96 | Claire De Lune / Ballerina – Styx (1976) | Claire De Lune – Claude Debussy (1890-1905) | Claude Debussy | Het intro van ongeveer een minuut is voor Debussy uit zijn Suite Bergamasque, daarbij bouwt Styx, eigen nummer Ballerina zich op van rustig tot hard. |
168 | Amazing – Aerosmith (1992) | Who Threw The Whiskey In The Well? – Lucky Millinder (1944) | Johnny Brooks, Lucky Millinder, Eddie DeLange | Het intro van ‘Who Threw The Whiskey In The Well?’ komt helemaal aan het eind op  de album-versie, gelijk met de afkondiging van Steven Tyler. Het lied is trouwens het antwoord op een ander oud lied: ‘Who Threw The Overalls In Mrs. Murphy’s Chowder?. |
209 | Lavender – Marillion (1995) | Lavender’s Blue / Diddle Diddle / The Kind Country Lovers (1672) | Engelse traditional | Geldt vooral voor het refrein. Tekst en melodie zijn net even anders. En natuurlijk het piano-intro. Ze hoeven aan niemand royalty’s af te dragen, het is een traditional. |
306 | Creep – Radiohead (1992) | The Air That I Breath – Albert Hammond (1972) | Albert Hammond, Mike Hazelwood | Niet iedereen hoort het er in maar het is overduidelijk. Radiohead wond er  trouwens geen doekjes om. |
427 | 2 or 6 to 4 – Chicago (1969) | Babe, I’m gonna Leave You – Led Zeppelin (1969) | Jimmy- Page, Robert Plant | Nog een keer Led Zeppelin: de ritmische accoorden van het stevige gedeelte van  dit nummer waren de inspiratie voor Chicago voor het nummer 25 or 6 to 4, toen nog Chicago Transit Authority. En dan te bedenken dat ‘Babe I’m Gonna Leave You niet eens origineel is van Led Zeppelin, maar van Joan Baez en  geschreven door Anne Bredon in de jaren 50. Maar de stevige accoorden die Chicago gebruikt waren door Led Zeppelin aan dit nummer toegevoegd. |
481 | Viva La Vida – Coldplay (2008) | If I Could Fly – Joe Satriani (2004) | Joe Satriani | Coldplay wilde het eerst niet toegeven, maar de gelijkenis is overtuigend, kan geen toeval zijn, zo vond ook de rechter. |
704 | A Whiter Shade Of Pale – Procol Harum (1967) | Air – J.S. Bach (1723) / Arrangement Air in G string van August Wilhelmj (1871) | Johann Sebastian Bach | Als  je eerst een stukje Air draait en daarna meteen het intro van Whiter Shade Of Pale weet je genoeg. Het is net wat meer dan be invloed door en geïnspireerd door. Duidelijke gelijkenis maar uiteindelijk toch verschillende liederen, allebei meesterwerken, dat wel. |
1000 | Let It Grow – Eric Clapton (1974) | Stairway to Heaven – Led Zeppelin (1971) | Jimmy Page, Robert Plant | Het is op zijn beurt ook weer inspirerend voor andere artiesten. Eric Clapton werd er jaren later op gewezen en moest de gelijkenis toegeven. We geloven hem dat het echt onbewust is gedaan. Het gaat om het gitaargedeelte in het laatste kwart van het nummer. |
1010 | Mr. Tanner Harry Chapin (1974) | O Holy Night – Adolphe Adam (1847) | Adolphe Adam | Op de achtergrond is een barriton, zogenaamd mr. Tanner, dwars door het lied heen O Holy Night aan het zingen. Ieder liedje van Harry Chapin is een verhaal. Deze gaat over een man in een wasserij die altijd zong tijdens zijn werk. Hij werd aangespoord om professioneel zanger te worden. Dat ging fout. |
1085 | All Summer Long – Kid Rock (2007) | Sweet Home Alabama – Lynyrd Skynyrd (1974) | Ed King, Gary Rossington, Ronnie Van Zant | Het is een ode aan het origineel, het wordt zelfs in het refrein bezongen, dat ze dat (Sweet Home Alabama) de hele zomer door zongen, in het noorden van Michigan in 1989. |
1414 | (What’s So Funny ‘Bout) Peace, Love and Understanding? Elvis Costello and the Attractions (1978) | Jesus Was A Cross Maker – Judee Sill (1971) | Judee Sill | Persoonlijk vind ik deze parallel erg ver gezocht, maar Nick Lowe schijnt toegegeven te hebben door dit nummer te zijn geïnspireerd dan wel beïnvloed. Dat kan zowel muzikaal als tekstueel zijn. De eerst uitvoerende artiest van ‘(What’s So Funny ‘Bout) Peace, Love And Understanding was in 1974 de band Brinsley Schwartz, waarvan Nick Lowe de bassist was. |
1668 | Music – Carole King (1971) | Take Five – The Dave Brubeck Quartet (1959) | Paul Desmond | Luister naar het ritme, van de piano en de hi-hat. Die is bijna identiek. Behalve dat Take Five een vijfkwartsmaat is. Carole King is een van de beste pop-componisten aller tijden, maar heeft ze zich dus behoorlijk laten beïnvloeden. Is geen schande. Zeer invloedrijk nummer, niet alleen in de jazz-scene. |
1744 | Fearless – Pink Floyd (1971) | You’ll Never Walk Alone – Christine Johnson, John Riatt & Jan Clayton (1945) | Richard Rogers, Oscar Hammerstein II | Aan het eind van het nummer hoor je in eens een vol voetbalstadion zingen. Alleen niet helemaal in de maat. (De tweede genoemde componist is niet de advocaat. En ook niet zijn zoon.) |
2309 | Chinese Café/ Unchained Melody – Joni Mitchell (1982) | Unchained Melody – Todd Duncan (1955) | Alex North, Hy Zaret | Het intro is heel even unchained melody, daarna een hele tijd, chinese café van Joni Mitchell zelf. Aan het eind komt dan nog een keer de unchained melody. De titel heeft niets met een wel of of niet geketende melodie te maken, unchained komt ook niet in de tekst voor. Het was eerst een instrumentaal nummer voor een obscure gevangenisfilm uit 1955 getiteld Unchained. |
2650 | Take Me Home Tonight (Be My Baby) – Eddie Money (1986) | Be My Baby – The Ronettes (1963) | Phil Spector, Jeff Barry, Ellie Greenwich | Natuurlijk geen cover, de zangeres van toen, Ronnie Spector, zingt er hoogst persoonlijk zelf in mee (of doorheen?). |
2714 | Peace On Earth / Little Drummer Boy – David Bowie & Bing Crosby (1982) | Little Drummer Boy – The Harry Simeone Chorale (1958) | Harry Simeone, Henry Onorati, Katherine Davis | Opgenomen in 1977, 5 weken voordat Bing Crosby stierf. Een gelegenheidsduet voor een televisieprogramma. Bowie vond het nummer little drummer boy helemaal niks  en wilde het niet zingen. Fraser en Grossman hebben er toen Peace On Earth aan toegevoegd, ter plekke bedacht, een uur voor opkomst. |
2737 | Absence Of Fear/This Little Bird – Jewel (1998) | The Little Bird – John Loudermilk (1962) | John D. Loudermilk | Ze zingt het samen met haar moeder op de hidden track helemaal aan het eind van haar 2e album, Spirit. Er zit ook nog een stukje stilte tussen Absence Of Fear en This Little Bird. Dus eigenlijk is het niet helemaal juist om deze track als gecombineerde cover aan te duiden. Maar aan de andere kant, hadden ze er maar twee tracks van moeten maken. |
2943 | Bittersweet Symphony – The Verve (1997) | The Last Time – the Rolling Stones (1965) | Keith Richards, Mick Jagger | Bekend verhaal, langdurige rechtzaak, royalty’s gaan geheel naar de heren Richards en Jagger. The Verve ging er bijna aan failliet. Na het zoet komt het bitter. |
3038 | Gloria – Patti Smith (1975) | Gloria – Them (1964) | Van Morrison, Billy Harrison | Het spellen van de naam, G-L-O-R-I-A, is nog van Van Morrision. Het anarchistische poëtische gedeelte hoort bij In Excelsis Deo(!) van Patti Smith zelf: Jesus Died For Somebodyâ’s Sins But Not Mine. |
3186 | Ave Maria – Ekseption (1971) | Prelude 1 in C major, Das Wohl Temporierte Klavier, Buch 1 BWV 846 -Johann Sebastian  Bach, 1722) / Ave Maria, Charles Gounod (1853) | Johann Sebastian Bach / Charles Gounod | Er zijn 2 versies van het Ave Maria, zoals wij dat kennen: die van Bach/Gounodâ, en die van Schubert. Bach schreef alleen de prelude van 2 minuten, wat eigenlijk alleen het piano-riedeltje inhoudt (is alleen wat oneerbiedig uitgedrukt), toen trouwens nog op clavecimbel. Gounod borduurde daar op voort met de melodie waarbij Jacques Leopold Heugel in 1859 de latijnse tekst schreef. Franz Schubert schreef in 1825 wat nu ‘Ave Maria heet. Officieel heet het Ellens Dritter Gesang, en hoort bij D839 Opus 52 no.6, onderdeel van 7 liedjes over het gedicht van Walter Scott genaamd The Lady Of The Lake. Ik kan de versie van Bach/Gounod niet echt onderscheiden van die van Schubert. |
3547 | Pianospelen – Dirk Scheele (2006) | Poesje Mauw | Traditional | Als je kinderen hebt kom je ook met dit soort muziek in aanraking. Dit is muziek  wat voor volwassenen ook prettig is om naar te luisteren. Van de CD met Dikkie Dik-liedjes. Het liedje waar Dikkie Dik zogenaamd piano speelt. Leuk  bedacht. |
3717 | Happy X-mas (War Is Over) – John Lennon | Pledging My Love -John Ace (1954) | F. Washinbgton, D. Robey | Hoewel beschouwd als een van de beste songwriters ooit vond hij het nodig toch werk van iemand anders te gebruiken op een nogal sneaky manier. |
3906 | (Everything I Do) I Do It For You – Bryan Adams (1991) | Everything That Touches You – Michael Kamen (1973) | Michael  Kamen | Michael Kamen is ook de songwriter van ‘Everything That Touches You. Bryan Adams  veranderde er nogal wat aan. Michael Kamen blijft medecomponist omdat ze elkaar toch weer tegen kwamen op de Robin Hood Soundtrack. |
4286 | Holiday Rap – M.C. Miker “G” & Deejay Sven (1986) | Holiday – Madonna (1983) | Curtis Hudson, Lisa Stevens | Zomerhit in 1986. Wat moet je daar nu verder over zeggen. |
4529 | Da Ya Think I’m Sexy? Rod Stewart (1978) | 1 Fio Maravilha – Jorge Ben (1969) *** 2 Put Something Down On It – Bobby Womack (1975) | 1 Jorge Ben, Toquinho *** 2 Bobby Womack, Cecil Womack | Beïnvloed door zelfs 2 nummers: Bij Fio Maravilha gaat om de gelijkenis met de melodie. Van Put Something Down On It nam Rod Stewart het complete strijkers arrangement over. Rod Stewart moest er op gewezen worden. Dat is niet zo netjes van Rod maar hij heeft het goed opgelost. Valt toch onder gedeeltelijke cover en onder samengestelde cover omdat Rod Stewart zelf ook nog wat toevoegt. |
4544 | Stay With Me Till The Morning – Vicky Brown & The New London Chorale (1986) | 2e Klarinetconcert KV622 – Wolfgang Amadeus Mozart (1791) | Wolfgang – Amadeus Mozart | Tom Parker had met zijn New London Chorale veel klassieke werken in een contemporair jasje gestoken. Dat wil zeggen arrangementen met drums, elektrisch gitaar en vocalen. Teksten er zelf bij bedacht. Maar het bleef wel easy listening, voor de  mensen op leeftijd zeg maar. Was daar zeer succesvol mee, alleen wel bijna  uitsluitend in Nederland. Na het overlijden van Vicky Brown in 1991 weinig  meer van gehoord. |
4940 | Belfast Child – Simple Minds (1989) | She Moved Thru The Fair – Sydney MacEwan (1935) | Traditional, Herbert Hughes, Padraic Colum (1909) | Oud  Iers volksliedje. Simple Minds gebruikt wel de muziek van ‘She Moved Thru The  Fair’ maar dan met een compleet andere tekst. |
We Used To – Dolly Parton (1975) | Stairway to Heaven – Led Zeppelin | Jimmy Page, Robert Plant, Raymond California | Minder onschuldig dan Eric Clapton is Dolly Parton. Mag de melodie en de tekst behoorlijk afwijken, de gitaaraccoorden en de violen zijn onmiskenbaar Stairway To Heaven. Zoveel is meteen bij het intro al duidelijk. Onbegrijpelijk dat Dolly zelf als enig componist vermeld staat. |
Er zijn er nog veel meer, maar ik beperk me een beetje tot de nummers die in de Top 5000 staan.
Â